برپایی نمایشگاه تک اثر در موزه ملک به مناسبت عید غدیر 

10:49 - 03 تير 1403
کد خبر: ۴۷۷۹۵۶۹
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
برپایی نمایشگاه تک اثر در موزه ملک به مناسبت عید غدیر 
نمایشگاه تک اثر کتابخانه و موزه ملی ملک به مناسبت عید غدیر با نسخه‌ای نفیس از نهج‌البلاغه امروز یکشنبه ۳ تیر افتتاح می‌شود. 

خبرگزاری میزان - طبق اعلام روابط عمومی موزه، یکی از نفیس‌ترین نسخه‌های موجود نهج‌البلاغه در کتابخانه و موزه ملی ملک، نسخه‌ای از قرن دهم ه. ق. است که از روز یکشنبه ۳ تیر در نمایشگاه تک‌اثر این مؤسسه به نمایش در می‌آید. 

این نسخه به خط نسخ کتابت و در دو صفحۀ نخست به لاجورد و زر تذهیب شده است و در تمام صفحه‌های دیگر کمنداندازی با زر و مرکب مشکی دارد. هم‌چنین متن اصلی در جدول چهارلایه‌ای به زر، شنگرف و شبه‌لاجورد نگارش شده است. عنوان‌های درون متن نیز زرین و لاجوردی‌اند؛ عنوان‌هایی چون «باب المختار من خطبه مولانا امیرالمؤمنین علی بن ابی‌طالب» در ابتدای بخش خطبه‌ها و «من خطبه له علیه‌السلام» در ابتدای خطبه. 

یکی از ویژگی‌های خاص این نسخه از نهج‌البلاغه حاشیه‌های متنوع از حیث فرم و محتواست که در اغلب صفحه‌ها متناسب با محتوای متن اصلی است. 

این حاشیه‌ها از حیث توجه مفهومی حاشیه‌نویس از یک سو و صورت نگارشی مانند مورب و سرو از سوی دیگر ارزشی منحصر به فرد به این نسخه خطی بخشیده است. ویژگی دیگری که بر ارزش فرهنگی این نسخه می‌افزاید ساخت جلد همزمان با نسخه است که با کمال هنر و ظرافت تمام انجام شده است. جلد آن از چرم میشن سیاه و ضربی است که روی آن را طلاپوش کرده‌اند. داخل جلد نیز منقش به ترنج، سرترنج و لچک با قطاعی ظریف و معرق دقیق چرم آراسته شده است. 

در گنجینه آثار تاریخی و فرهنگی کتابخانه و موزه ملی ملک مجموعه آثار مرتبط با امام علی (ع) موجود است. این آثار شامل نگارگری و هنرهای تزیینی، سکه‌های تاریخی منقوش به نام و ولایت ایشان و نسخه‌های خطی است. در مجموعه نسخه‌های خطی علاوه بر شرح و برگزیده، تعداد ۱۵ نسخه کامل و نسبتا کامل از نهج‌البلاغه موجود است. نسخه‌های نهج‌البلاغه از قرن ششم تا چهاردهم هجری قمری کتابت شده‌اند. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *